7.12.16

Kreative desember - farger fra Nordens natur

I helga som var traff jeg også Tant Kofta, Lotta Blom i Göteborg. Du veit, hun som re-introduserte å strikke plagg ovenfra og ned for - nærmer det seg? - ti år siden.

Hun har alltid spennende prosjekter på gang, alltid framoverlent som det heter på nyspråk, men som er desto viktigere når man driver for seg sjøl. Denne gangen er det garnserien Färgspel, et samarbeide mellom henne og Erika Åberg.


Et par ganger i året reiser Lotta fra Kungsälv utenfor Göteborg i Sverige til Kristiansand på spissen av Sør-Norge, fyller opp bilen sin med Hoelfeldt Lund og deres spælsau lamull-garn, reiser hjem og farger garnet.

Halvparten av duoen bak Färgspel, Lotta Blom.
Erika Åberg var nok hjemme på Gotland denne helga ...
I midten av neste februar, under Syfestivalen i Stockholm skal de rulle ut hele den vakre samlingen av garn.

Erika og Lotta har funnet navn til fargene fra nordisk natur, og de har sånne flotte navn som Kråke, Flugsvamp, Trollslända og Granskog.

Garnet er to-tråda, og siden det er rein ull passer det særlig godt til votter. Når det strikkes opp får det en egen glans og blir til og med mykere enn det ubehandla garnet jeg regner for det mykeste garnet jeg strikker votter i, Spindrift fra Jamieson's of Shetland.

Dere kan følge med under emneknaggen #åbergochblom på Instagram. Et adventforslag, gjør det! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...