23.1.16

Kurs i forkorta pinner i Trondheim, mars '16

Norsk strikkeforening spurte meg om jeg kunne tenke meg å holde kurs i strikketeknikker under Årsmøtehelgen i mars i år. Det er jo nesten en ære og noe jeg ikke kunne si nei til.

Klipping uten symaskin 
Jeg holder en del kurs både i klipping uten symaskin, sokker tå-opp og kurs i forkorta pinner (forkorta rader, short rows) nå etter hvert - og alle disse tre holder jeg også denne gangen.

Hvis du lurer på dette med forkorta pinner så er det et kurs i forming av plagg, forming så den passer deg og din kropp. Eller - som Stephen West viser på videoen under, hvordan man kan bruke forkorta pinner når man strikker sjal og forme det.


Det fins minst 10 forskjellige teknikker på hvordan man kan lage forkorta pinner, sikkert også flere. Den vanligste er bare å snu og strikke tilbake midt i en rad. Ulempen med den metoden er at det ofte blir et hull akkurat der man snur. Så på kurset mitt lærer du fire andre teknikker også.

I tillegg vil jeg ta opp problemet rundt dette med å strikke forkorta pinner med to farger. I mine strikkemønstre (Sinnasaujakka og damejakka Loppa) strikker jeg alltid forkorta rader i nakken i ensfarga felt.
Da jeg strikka Tine Hauglunds Stjernebukse blei forhøninga bak strikka i to farger, og på kurset i mars tenkte jeg å vise hvordan det er mulig å strikke fram og tilbake uten å strikke vrangmasker, å strikke på rettsiden bakover (backwards knitting).
Stjernebuksa har forhøyning bak for plass til bleier
Å strikke forkorta rader sømløst for å slippe og tenke på hva man holder på med og kan legge det inn i strikkemønstre som ikke beskriver det er veldig praktisk å kunne. Jeg ønsker dere velkommen til et nyttig kurs i Trondheim.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...