20.11.15

Stavangerluene

Tidligere i våres publiserte jeg strikkemønsteret på Stavangerlua etter en idé av strikkemønsteret til Shetland Wool Week og Sjølingstadtreffet. Alle strikketreff med respekt for seg sjøl skal ha et merke, noe som alle som deltar kan kjenne hverandre igjen på, ikke sant? 

Og samtidig utlyste jeg noen konkurranser, blant annet en egen kategori for luer strikka opp i håndspunnet garn. Og jeg var så heldig å få inn 10 luer av 14 par med spinnere/strikkere. 
Alle Stavangerluene som blei strikka opp av håndspunnet  garn (noen luer
kom inn etter at jeg hadde tatt bilde av hver enkelt lue så alle er ikke med)
Luene kom via meg for at de skulle bli med til Stavanger. Og jeg blei kjempeimponert over nivået, både på garnet og på strikkinga. Ikke alle hadde truffet strikkefastheten, men det betydde ingenting i denne sammenheng. Det vakre garnet og luene som de var strikka opp var en pryd, alle sammen. 
(Jeg beklager at jeg ikke har skrevet ned hvem som spant og hvem som strikka de forskjellige luene, jeg håper dere det gjelder kjenner dem igjen?)

De blei hengt opp på Møteplassen i Sølvberget, Stavangers kulturhus, etter at de, luene, åpna Strikkehelga i november. På rød løper til og med. 


På Sølvberget satt det en gjeng med ungdommer som skulle på kino, og de blei spurt om de ville være med å vise fram luene. Og det var nesten ikke nei i deres munn. Her poserer noen av dem - og andre som hadde kommet til åpninga - i noen av luene.


Vi fikk hjelp av store og små til å vise fram luene. Dommerene som skulle vurdere de tre vakreste luene som de var på et hode tok ikke hensyn til alder og kjønn, her var det farger og uttrykk i det de passerte panelet.

Noen blei litt lei - og varm - etter hvert, men lua satt på, den.

Lua som de fem i juryen synd var den fineste var den som var spunnet av Sylvi og strikka av Anne-Lise. 
Jeg beundrer lua til Sylvi og Anne-Lise
Og her er kortversjonen av alle de andre strikka Stavangerluene som blei vist på den røde løperen straks etter:

Jeg veit at arrangørene bak Stavangerhelga satt stor pris på arbeidet, og Kirkens bymisjon (som fikk luene da de blei tatt ned) takka og var veldig takknmelig for gavene. Og flere strikkere ga uttrykk for at dette var artig å delta i, og jeg håper alle som deltok og som ennå ikke har kommentert hadde det like hyggelig som jeg hadde det, underveis.

Tusen takk, dette var et godt samarbeid! 

2 kommentarer:

  1. Så kjekt det så ut! En veldig artig måte å gjøre det på, og mange flotte luer!

    SvarSlett
  2. Så flotte luer!!
    Og så flott at Kirkens Bymisjon fikk dem etterpå, så kan de varme noen som virkelig trenger det ♥

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...