24.5.15

Å forstrekke en lue

Jeg sto og bladde i hageblader på Narvesen i dag. Det var et stor utvalg der. Et veldig stort utvalg. Og jeg bladde meg igjennom det ene etter det andre, 10-15 stykker. Alle vakre, alle pene, alle helt sikkert veldig bra.
Men hvor er humoren? Hvor er de mislykka hagene, de halvferdige hagene, de feilplanta, ødelagte, tufsete hagene? Det er jo det hele hageverden består av, i hvert fall husker jeg det som 96 %.


Hvis jeg skal snakke om det jeg egentlig snakker om i denne bloggen så er bildet over en mislykka hage. Er det noen som kan se at det faktisk står 2015 i det blå der? Og den fasongen, er det ikke noe feil med propopsjonene der?

La oss bla litt tilbake.
Den norske strikkedesigneren Torirot spurt om jeg kunne teststrikke den nye Sjølingstadlua, det strikkemønsteret som skal være lua for strikketreffet på Sjølingstad i midten av september.

Foto: Torirot
Toris mønster kommer både som alpelue og topplue, og jeg blei helt forelska i den brune alpelueversjonen. Er den ikke vakker? Eikeløvene på luene forbindes med Sørlandet og Sjølingstad så det er en god kombinasjon å presentere strikkedagen og fabrikken.

Med mitt lager av Shetland Soft var det naturlig at det var det jeg skulle bruke.


Siste punktet i mønsteret er at lua skal strekkes (blokkes) i våt tilstand over en tallerken for å få den karakteristiske alpeluefasongen. Og
a) enten var tallerken litt større enn anbefalt i mønsteret, eller
b) var nok ikke Shetland Soft så velegnet til å strekkes i våt tilstand.
Jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det før lua skulle fotograferes på modellen på Hadeland Glassverk så det blei satt i klyper i lua for at modellen ikke skulle få hele lua ned i ansiktet. Men, det fungerte greit det.


Det gjelder bare å skjule klemmene ... godt.

Men etter fotograferinga kunne jeg rette opp feila fra i går, for det går bra, nemlig. Jeg la lua i bløt i 30 minutter klemte ut så mye vann jeg kunne og lot den tørke igjen. Underveis var jeg på den og strakk den i lengden (men ikke i bredden igjen).


Lua blei som ny igjen. Den veier 76 gram og det er fortsatt ikke synlig at det står 2015 i den blå skriften, men den sitter i hvert fall som den skal, uten klemme. Det er alltid noe ugress, selv i de perfekte hagene.
Eh, eller hva det var jeg snakka om.


Luemønsteret komme i to utgaver, alpelue og topplue: det kommer både på engelsk og norsk og er en gave til alle fra Torirot design. Jeg er veldig fornøyd med min. 

4 kommentarer:

  1. Men fargene! Fargene! Aaah! (som i velbehag, ikke i smerteskrik). (og ang hager, jeg slår følge med slottet i slåttemarktrenden.)

    SvarSlett
  2. Vi laver alle den slags fejl. Og retter op på det på forskellig vis. Nogle sprøjter i haven - andre luger.
    Du vaskede og trak i længden. Jeg vaskede og tørretumblede Steens trøje, da den var for bred. Så blev den passende i bredden, men 10 cm for kort. Så nu er jeg ved at strikke 10 cm ekstra til i længden :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, det gjelder bare å finne den optimale Plan B :D

      Slett
  3. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...