18.9.14

Inspirert - igjen

Angående fargene til modellen av barnejakka Barnelopper (se under, et mønster jeg holder på å skrive nå) så er det ikke bare rester - selv om det kanskje ser sånn ut.


Det vil si det er rester, men det er en tanke bak utvalget. Jeg har jo så mange forskjellige farger i Wollmeise (50 forskjellige?) så det var viktig å velge kun noen av dem - naturlig nok, og helst bare dem jeg hadde noen få gram av.


Og så er det dette med å blande oransje og rosa og rød, da. Som vi lærte på skolen at man aldri, aldri skulle gjøre. Nå - hundre år etter - lurer jeg på hvorfor, og lurer på om det har noe med høy harryfaktor å gjøre? Enda 70-tallet faktisk hadde ganske høy sånn faktor.
For å si det mildt.

Jeg har ikke noe svar med andre ord. Men da jeg satt der med alle restene mine og visste jeg skulle ha oransje og rosa kom jeg til å tenke på folkedraktene fra Muhu-øyene utenfor Estland.

Bildet er hentet herfra
Så det var det jeg gikk for da jeg valgte ut resten av fargene, oransje, gul, guloransje, rød, vinrød, rosa og hvit.
I tillegg hadde jeg sett den fine, hvite borden som nesten er litt kniplingsaktig på mønsteret til Anja som jeg også ønsker å bruke. Hun har lagt til litt ekstra i høyden på mitt mønster Loppa siden garnet hennes var tynnere og borden truet med å bli en liten kant.  

Det er dette som heter å la seg inspirere. 

14 kommentarer:

  1. Kjempe stilig jakke og fargekombinasjon. Jeg må få en Loppa på pinnene snart jeg også, skal "bare" først.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tro det eller ei, men jeg har også sånne mønstre … skal bare først :)

      Slett
  2. Ah, barnelopper! Loves it. Jeg lurer også på hvem som kan svare på hvorfor rosa, rødt og oransje var forbudt å blande i oppveksten. Fargene gjør jo så mye bra for hverandre når de møtes. Og i barneplagg er det definitivt en vinnerkombinasjon. Gleder meg til barnelopper kommer i salg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, husker du også det, at det var et absolutt forbud mot å blande rosa og rødt, de skulle aldri være sammen. Nå føles det som å bryte et tabu hver gang jeg gjør det ;)

      Slett
  3. Muhu var det første jeg tænkte på da jeg så billedet af trøjen, men jeg har jo også farverne i frisk erindring.

    SvarSlett
  4. Jeg husker at grønt og blått ikke skulle blandes, og ikke rødt og rosa; men akkurat hvorfor husker jeg ikke. Men jeg tror ikke fargepolitiet dukker opp.

    Jeg har surfet litt på muhu-stil på ravelry, det er endel fine votter og strømper, særlig fargene er iøyenfallende.

    SvarSlett
  5. Jakken ble knallfin, og et bevis på at fargene fint kan brukes sammen :)

    SvarSlett
  6. Javisst, rødt, orange og rosa var strengt forbudt å blande. Og lilla og rødt. Men vi hadde det hjemme, i en fillerye og en stripete rullegardin husker jeg. Vi hadde også ubehandlet tregulv og bryggerikasser til bokhyller samt hjemmesnekret sofa ... Tror det rett og slett var for radikalt på den tida? Litt hippieaktig? I India blander de jo rosa og orange rett som det er. I alle fall er det en nydelig fargekombo du har brukt! Får lyst på en Loppejakke i de fargene, men jeg må vel bli ferdig med den første først :p

    SvarSlett
  7. Bare, bare herlig! Elsker fargekomboen

    SvarSlett
  8. Knallstilig jakke med rosa, rødt og orange! Husker også dette med at man ikke skulle blande fargene ... merkelige greier.... Det er jo rett og slett vakkert sammen og man blir glad av å se på det!!!

    Ønsker deg ei flott strikkehelg :)

    SvarSlett
  9. Åååååå, tenk å ha et sånn utvalg av Wollmeise da. *sukk*
    Barnelopper ble kjempefin, og jeg gleder meg til mønsteret kommer. Kanskje det blir ei slik på veslefrøkena mi, som har fullt av lopper i blodet. :)

    SvarSlett
  10. Fantastisk fin fargekombinasjonen. Goé kreativ strikkehelg. Her blir det sy helg.

    SvarSlett
  11. Nydelig barneloppa!

    SvarSlett
  12. Dei einaste "aldri og alltid-reglane" eg har tatt med meg frå skulen, er dei som kom frå språktimane. "Aldri to l'ar i aldri"osb er ein viktig og god regel (serleg i desse språkforvirringstider!) - men når det gjeld fargar, former, estetikk? Er ikkje det fyrst og fremst eit spørsmål om smak og behag, og ikkje om absolutte krav til kva ein kan og ikkje kan gjere?! Heldigvis finst det tallause døme på alle mogelege slags fargekombinasjonar i folkekunsten rundt omkring i verda. India/Austen, Baltikum, for ikkje å tale om Andesfjella - eller vår (min) eigen, heimlege setesdalsdrakt (bunad)!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...