16.6.13

Klippekant

Det er veldig mye å si om klippekanter, om det å klippe opp og forsterke eventuelt ikke forsterke kantene. Jeg har tatt opp dette før her og her.

Det fins også en veldig fin kant som Kate Davies og Eunny Jang snakker varmt om, heklekanten. Jeg har prøvd den sjøl et par ganger, og har sett den i jakka til Fibula. Den er rett og slett veldig dekorativ. Og det tror jeg er dens styrke.



Men den skal brukes med forsiktighet, du skal vite hva du holder på med når du gjør det. Kate Davies bruker en ekstra-forsterker, men min erfaring så langt er at på rein ull går det bra, på behandla ull eller annet glatt garn må klippekanten forsterkes med symaskin-søm.


Jeg har ikke så veldig mye erfaring med den så for å prøve så strikka jeg en prøvelapp i Skinny Bugga! som består av merino, kashmer og nylon (sk MCN-garn) som i tillegg er Superwash-behandla; glattere garn er det vel vanskelig å få.
Jeg hekla kant på begge sider av midtmaska på klippekanten, og klipte opp. Og så lenge jeg ikke rørte arbeidet så gikk det bra. Med engang det blei vaska så begynte trådene fra maskene å løsne i kanten.

Skikkelig gærent gikk det da jeg skulle plukke opp og lage en kant for å beskytte dem under en strikka fold.


Den strikka folden til venstre sitter egentlig i løse lufta for maskene den er sikra i er nesten bare løse tråder under den. For noen år siden gjorde jeg det samme med Wollmeise (også Superwash-behandla), men da sydde jeg symaskinsømmer. Med en gang jeg begynte å plukke opp masker for en strikkekant som skulle skjule den begynte maskene å løsne.



Så med den lille erfaringa jeg har, så oppsummerer jeg:
* heklekant er vakkert og praktisk, men må benyttes på rein ull
* plukk opp masker for eventuelle folder på forhånd
* forsterk glatt garn med symaskinsømmer før oppklipping

----
Venter du på ermene i jentekjolen? Det kommer i morgen :) 

1 kommentar:

  1. Helt enig med deg Pinneguri ;)
    Jeg har brukt heklet klippekant en gang i en jakke strikket i Kauni. Den har holdt i mange år men jeg var veldig nøye med å kaste over kanten på innsiden. Husker jeg riktig brukte jeg knapphullsting. Det blir mykt og fint med denne typen kant. Men jeg er, og vil nok alltid være, en sterk tilhenger av "symaskinsmetoden".

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...