16.12.10

Små steg i virkeligheten krever store sprang i fantasien

Det er sant det, som Erik Lerdahl sier. 
En bitteliten strikka hals, 2 rette, 2 vrange, er det mest effektive skjerfet jeg har skaffa meg den siste uka. Med innlagt ørevarmere, nesevarmer, filter for bileksos og kalde vinder nedover nakken på skitur fra Frognerseteren til Sognsvann. Under jakka ser den ut som en stor og tykk genser uten at jeg ser så veldig stor og tykk ut, og blir det for varmt kan jeg lett dra den av meg. 


Den er strikka på pinner 5 mm, i dette tilfellet i det afrikanske garnet jeg prøver ut, men det burde være veldig enkelt å bytte det ut med for eksempel Vamsegarn eller Eskimogarn. Eller noe annet lignede tykt. 


Anbefales på det varmeste ;) 


Og så er jeg ferdig med to av de mønstrene jeg hadde lagt i den prioriterte mappa mi - også to mønstre jeg vil anbefale. Særlig hvis du strikke for baby og små barn. Først Benjamins Voksebody. Jeg har strikka den i sokkerestegarn, i to farger og to merker. Men begge er ganske tynne (jeg har strikka bodien på pinner 2,5 mm), og begge innholder kashmer og merino. Begge er også Superwash. Det blå er et melert  Hedgehog, det hvite er Skinny Bugga!  


Mønsteret er gratis, et kjempepluss, og likevel godt skrevet. Jeg ville ikke hatt noe imot å betale noen kroner for det hadde det kosta noe. Og det fins i tre forskjellige størrelser. Da jeg lasta det ned for en stund siden var det bare en, så jeg har nok strikka en veldig liten body. Siden jeg bruker så tynt garn burde jeg nok strikka en størrelse større. Hvis ikke to. Her er det i hvert fall. 
Tusen takk, Fragaria Bergin, fordi du deler!


Og enda et gratis mønster, er lua Thorpe av Through the Loops! 
Det er over 4000 som har strikka den, skal man tror Ravelry, og den fins nesten i like mane varianter, små og store, damer, herrer og barn. Håndfarget, tradisjonelt, håndspunnet - masse forskjllige typer garn.  
Min er er barnelue, men strikket i den største størrelsen likevel. Grunnen til at den blei så liten er at a) jeg strikker nok strammere enn anbefalt, og b) jeg har brukt pinner 4 mm for å kunne bruke det vakre håndspunnede garnet jeg har fått av Marianne


Jeg har hatt både det og mønsteret liggende og gjære en stund, og endelig klarte jeg å mikse dem sammen. En lue som kommer godt til rette med håndspunnet garn, syns jeg. Lua er strikka på en kveld. Den veier bare 51 gram, og passer en 1 til 2 åring. 

4 kommentarer:

  1. Like flotte alle tre!

    SvarSlett
  2. Nydelig ting du har strikket... :O)
    Du må være en utrolig kjapp strikker..., du tryller frem så mye fint på kort tid!

    Kjekt med en sånn god og varm hals!
    Thorpe har jeg sett på manger ganger, men aldri kommet meg så langt at jeg har strikket den... ;O))

    Ønsker deg en flott førjulstid!

    SvarSlett
  3. Kjempefine ting du har fått laga.
    Den halsen ser kjempe go ut, liker allt som er enkelt og raskt og strikke.
    Bodyen lurer jeg på om jeg ikke må prøve meg på. Kanskje stripete i restgarn, begynner og bli endel av det nå.

    Pernilla

    SvarSlett
  4. Så flink du har vært å gjøre ferdig de strikkeriene du hadde satt deg i fore å strikke!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...