24.11.10

Endelig en lue!

Jeg tror jeg har mange med meg (i hvert fall er det sånn jeg tolker at Annepålandet har fått nesten 900 hjerter på Ravelry på lua si Cocoon) når jeg sier at det er mange fancy luer der ute, og praktiske luer.
Og før noen antyder at jeg kritiserer eller undervurderer lua til Annepålandet, det er nettopp det jeg prøver å ikke gjøre. Dette er en ode til Lua-som-kan-brukes-til-alt. Og det er det ikke mange luer man kan si om!


Lua heter Coccon (Ravelry-lenke) og strikkes i løpet av en ettermiddag. Jeg strikka to, jeg. Og siden en arbeidskollega har gitt meg endel Vamsegarn brukte jeg det. Selvom jeg strikka på pinner 5 mm i stedet for pinner 7 som anbefalt brukte jeg Annepålandets oppskrift til punkt og prikke. Merkelig nok ... det må være noe med strikkefastheten min?

Jeg klarte selvfølgelig ikke å la være å modifisere litt. Jeg la opp 6 ekstra masker i overgangen fordi jeg var redd den skulle bli litt trang for hodet mitt. Og så har jeg lagt inn tre rader med forkorta rader oppe på hodet sånn at lua faller nedover bak i stedet for utover bak. For å se hva som nå er bak har jeg også laget en liten hempe bak (inni) sånn at den kan henges opp når den blir våt.

Snakk om allsidig lue, takk for at du delte, Annepålandet :)

 -- Redigert seinere på dagen ---
Dette innlegget skulle vært publisert den 24., ikke 23. som jeg gjorde. Men det er jo ikke så viktig, hjort er hjort.

Alle som tror på skjebnen løfter opp en arm. Hva med deg, Annepålandet, tror du på skjebnen?
Siden så mange kommenterte innlegget mitt om 18 ekorn ... tenkte jeg at jeg kunne trekke en som skulle få et gavedryss. Og som sist ba jeg mannen si et tall. Og han sa 19. Og det er så vidt jeg skjønne deg, det, Annepålandet :D) Utrolig hyggelig når jeg først lager et helt eget innlegg om deg.
Du har e-postadressen min, send meg fullt navn og adresse så sender jeg deg en liten overraskelse i posten.

15 kommentarer:

  1. Det enkle er ofte det beste, vet du. "Less is more".

    Ikke akkurat mitt motto sånn på strikkefronten, men det er en fin lue :-)

    SvarSlett
  2. Oj, nå fikk jeg dårlig samvittighet for å ha snakka nedsettende om fancy luer i stedet, T. - du lager jo de herligste fancy luer (men de er bare ikke helt praktiske ... særlig jeg som i liten grad er interessert i fotball ...). Men øreflapplua di er praktisk - til sitt (ski) bruk ;)

    SvarSlett
  3. Luen er kjempeflott... :O)

    SvarSlett
  4. Jeg håper du ikke fikk så veldig dårlig samvittighet - det er nemlig ikke sunt med dårlig samvittighet! (Godt det er mange andre som er interessert i fotball!)

    SvarSlett
  5. strikkepanja23.11.10

    Du har produsert så mange interessante innlegg de siste dagene. Og jeg har vært sløv med å lese blogger i det siste. Har hatt influensa. Så da ble det mange kommentarer på en gang :) Jeg tenker som så at man aldri kan ha for mange luer! Fargerike, ensfargede, store, små, trange, vide; alt etter dagsformen. Jeg er også facsinert av at en enkel lue kan få så mye oppmerksomhet. Men det er jo det som er så fantastisk med Ravelry. Variasjon!

    SvarSlett
  6. Dette er en av mine favoritter som jeg enda ikke har strikket.

    Nå som du faktisk har strikket OG prøvd den OG går god for den er det virkelig ingen grunn til å ikke legge opp masker (bortsett fra de fire andre prosjektene jeg også har lyst til å strikke).

    Ønsker deg en flott tirsdag!

    SvarSlett
  7. Kanskje dette er lua som skal overbevise meg om at også mitt hode kan bære hjemmestrikka luer?

    SvarSlett
  8. Ja luer kan være så mangt.
    Denne lua ble flott. :)

    SvarSlett
  9. Å lage en hempe i lua var en skikkelig god idé, har aldri tenkt på det før! Kan jo lages på de fleste småplagg. Takk for tipset!

    SvarSlett
  10. Denne lue er virkelig anvendelig. Jeg strikket den rundt jul i fjor i viking sitt eco alpakke og det omtrent den eneste luen jeg har brukt siden.

    SvarSlett
  11. Oj. Jeg tror egentlig ikke på skjebnen, men på tilfeldighetene, men det er muligens det samme?
    Uansett, jeg satt og leste innlegget ditt, og skulle til å skrive en kommentar, men så sovna jeg, og så logget jeg meg visst ut. Og da jeg logget meg på igjen, hadde jeg plutselig vunnet noe! Skjebnen kan nok ha hatt en finger med i spillet her ja - jeg som aldri vinner noen ting, i hvert fall veldig sjelden. Fin avslutning på en trøtt dag - tusen millioner takk!

    SvarSlett
  12. Btw - det er ikke MIN lue da, jeg fant den i et ukeblad og har etter beste evne linket dit. Men lua er praktisk den, og kan anbefales på det varmeste, så takk for positiv omtale!

    SvarSlett
  13. Annepålandet, det blir litt sånn And ... ? Strikkelises baktusskjerf (eller karius) er ikke hennes heller, men det blir ikke det noe mindre selv om vi sier det en millioner ganger.
    - Du som skrev det luemønsteret i KK, kan ikke du komme på banen?

    Annepålandet, send med adressen din da?

    SvarSlett
  14. Fin lue og heldig Annepålandet! :)

    SvarSlett
  15. Anonym25.11.10

    Du har så rett, å rett! Vi bruker "vanskelige" mønstre og lager luer som er vanskelige å få til å sitte der de skal. De skal jo bare varme smarte huer, så du har dekket den viktigste funksjonen. Og jeg syns den ser bra ut også jeg!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...