29.9.10

Å jobbe med et tema

Jeg er nettopp ferdig med et (hemmelig) prosjekt hvor jeg egentlig hadde tenkt meg å ha med et monsterreinsdyr. Men da jeg satt der med strikkepinnene oppdaget jeg at jeg hadde omganger med bare én farge. Og skulle jeg da hatt med reinsdyret ville jeg fått omganger der bakgrunnsfargen ville måtte dras med over mange masker, og det er ikke bra. Det blir sjeldent pent, det hender tråden henger seg opp i andre ting og det er en fare med at skulle den brytes ved bruk ... ikke noen god idé med andre ord. Så jeg lot det være.


Men ideen om reinsdyret fulgte meg, og jeg har jobba med det og kommet fram til at jeg vil prøve meg med den ideen på et vognteppe - som jeg ikke ser ut til å klare å legge fra meg.I hvert fall ikke helt ennå.

Jeg fant ikke noe reinsdyr-diagram som var stort nok for meg, men jeg fant en hjort. Det er den samme hjorten som jeg brukte i votten til Shea. Og så leter jeg fortsatt etter det rette mønsteret å ha i bakgrunnen - som altså må være helt uten omganger med bare en farge. Som vanlig går jeg til yndlingskilden min, den latviske vottemønsterboka av Mirdza Slava Latviesu Rakstaine Cimdi.


Siden jeg sjøl assosierer hjort med høst og jakt, ønsker jeg å benytte jaktmotivet fra en gamle mønsterbok i den ene mønsterdel. Enhjørningen under er én mulighet, men jeg har noen andre border som jeg fortsatt vurderer.


I samme ånd har jeg valgt fargene, veldig høstlige. Jeg tenkte hvit bunn så de kommer til sin rette: Spice Market, Pistazie og Golden Pear.


Det beste som fins er å vite hva man skal strikke når man feller av forrige prosjek. Og å nøste opp gamle garnhanker som har ligget og ventet på det rette prosjektet.

11 kommentarer:

  1. Dette virker veldig spennende - det blir gøy å se resultatet! :)

    SvarSlett
  2. Hei :)
    Spennende å prøve noe nytt og gleder meg til å se hvordan det blir.
    Hva med å sy reinsdyret på ettetpå med maskesting ??? Det har jeg gjort før med fint resultat.
    Ha en fin dag, klem.

    SvarSlett
  3. Møsnterboken ser utrolig fin ut og garnfargene er nydelige. Gleder meg til åse det endelige resultatet.

    SvarSlett
  4. Får jo deilig høstfølelse bare av å se fargene!
    Gleder meg til å se, blir sikkert helt fantastisk nydelig!

    SvarSlett
  5. Anonym29.9.10

    Jeg ser frem til!

    SvarSlett
  6. du er racer med mønster strikk,skjønner ikke hvordan du får det til...inponerer!!!nydelig garn:)

    SvarSlett
  7. Åh herlighet dette blir spennende! gleder meg voldsomt til å se hvordan prosjektet "skrider frem"!

    SvarSlett
  8. Dette blir spennende, håper vi får "underveis-bilder".
    Garnet ditt er nydelig...nydelig...

    SvarSlett
  9. Oooo, for en lekker mønsterbok! Ble helt betatt.

    Monsterreinsdyr hørtes unektelig ut som en god ide sånn idemessig (jeg er vel programforpliktet til å like monstre), men gjennomføringen er kanskje vanskelig?

    SvarSlett
  10. Nydelege farger du har valgt. Det vert spanande å sjå resultatet.

    SvarSlett
  11. beautiful yarn!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...