1.8.10

Uoriginal - og kanskje stolt av det?

Med fare for å gjenta meg sjøl, vi står på kjempers skuldre, alle vi strikkere. Vi er i en lang tradisjon og det skal godt gjøres å finne opp noe nytt, samme hvor mange rettighetsdebatter vi har.
Sjøl kan jeg ikke tenke på en eneste ting jeg har gjort som har vært helt og totalt mitt eget, fra form til bruksområde til fargevalg ... ?

Irmelin har vært på besøk i Mandal, og dytter vennlig til meg for å fortelle at noen der har strikka sjalet mitt i deres lokale garn.
Vakkert sjal ;D
Og jeg har fått en forespørsel fra Sverige om sjalet mitt kan brukes i en opplæringssammenheng. Jeg føler ikke noe tilhørighet til dette sjalet, jeg fikk låne diagrammet av Rauma og jeg eksperimenterte med en form som mange, mange før meg hadde gjort.

Forskjellen mellom disse to er at de ene spurte, de andre ikke, men ellers er det ikke noe problem. Jeg liker som alle å få klapp på skulderen for mitt bidrag, men mønsteret er ellers gratis og alle som ønsker det må gjøre akkurat som de vil med det - uten å gi meg beskjed. Jeg vet det er mange designere som har et mer formelt krav til sine mønstre, det burde være greit at vi er forskjellige. Men det er hyggelig å få beskjed :D

Og det var veldig hyggelig av Irmelin å se meg sjalet mitt, ta bilde og gi meg beskjed. Og Sjølingstad Uldvarefabrikk, det er et veldig vakkert sjal noen hos dere har strikka!

9 kommentarer:

  1. wow -- it does look beautiful in red and white though.

    I've been thinking about this shawl, as the thistles up here in the mountains are getting ready to be photographed for you -- I'll be sending you an annual photo postcard I think of these LOL

    SvarSlett
  2. Åh så vacker, spelar ingen roll om du designat den eller inte, du har gjort ett fantastiskt jobb med att sticka den. Du har all anledning att vara stolt!

    SvarSlett
  3. Eg var på Sjølingstad-fabrikken sist veke, men såg ikkje sjalet "ditt". Museet var fantastisk, absolutt verdt ein tur, og det er eit "must" å få ein guida tur. Imponerande at dei jobbar på gamlemåten, og lagar dei flottaste teppa.

    SvarSlett
  4. Åh, fantastisk vacker version! Jag har börjat på en i grönt och vitt. Vi får se om jag fortsätter på den i vinter. :-)

    SvarSlett
  5. Mnja...jeg er nå ikke helt enig i dette med uorginal. Det er jo en kunst i seg selv å kunne anvende "gamle" /andres mønstere på en måte som er både estetisk og har et bruksområde ;noe jeg synes du virkelig har fått til med Tistelsjalet. Så jeg synes du skal være stolt !

    Og en liten kommentar ang.plum frost II, jeg tror det bli bedre størrelse denne gangen, men jeg tror at Finulla er lumske greier *ler*.

    Fortsatt god sødag :)

    SvarSlett
  6. Hehe, jeg var innom bloggen din for å finne en e-postadresse hvor jeg kunne sende deg et bilde av sjalet ditt som de har strikket av Sjølingstadgarnte, og som ligger til utstilling i butikken deres. Men sannelig, her har det vært flere strikkere som har oppdaget og tenkt samme tanken ;)
    Det er et nydelig sjal, og det var morsomt å komme på Sjølingstad og vite at jeg visste hvem som hadde laget designet dette sjalet.
    Tipper det blir flere flotte oppskrifter fra din kant i tiden framover!
    Hilsen Anne Tone

    SvarSlett
  7. Anne Tone, hah :D
    ToveB, you can do it :D)
    Irmelin, kunne ikke vært mer enig med deg ang Finull (særlig ikke hvis man ikke strikker prøvelapp ... ups ;p)

    SvarSlett
  8. Sylvi5.8.10

    Hei
    Det var meningen å legg informasjon på opprinnelse, beklager at dette ikke ble gjort! Nå finnes det en lapp med informasjon på det vakre sjalet.
    Velkommen til Vest-Agder-museet Sjølingstad Uldvarefabrik

    hilsen Sylvi

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...