20.2.10

Større plagg med hjemmefarget garn

Det er ikke til å komme bort fra, vi lever i en sokkeverden for tida (eller er dét litt 2009?). Bortsett fra at det fins en himmel full av vakre sokkemønstre, så fins det også et hav av det nydeligste hjemmefargede sokkegarnet der ute, på etsy, på eBay, på forskjellige nettbutikker; helst i utlandet, men også her i Norge.

Men når man har strikket sine hundreogørten (for all del, vakre) sokkepar, og likevel har altfor mye sokkegarn igjen, hva gjør man? Saken er jo at det er vanskelig å strikke større ting med hjemmefarget garn fordi de er ofte veldig ulike i innfarginga. I hvert fall trodde jeg det var vanskelig.

For tida strikker jeg på min 3. Plum Frost Cardigan. Den første ble for stor, som noen kanskje husker. Den andre i Finull har jeg mer eller mindre gått med siden jeg ble ferdig med den i november, og den er ganske sliten faktisk.

Jeg kjøpte 3 nøster av blå Skinny Bugga! av Sanguine Gryphon i to forskjellige oppdateringer, og selv om det kanskje ikke syntes så godt på bildene er de to nøstene ganske ulike i innfarginga; det største er betydelig lysere enn det lille. Jeg ønske likevel å prøve å strikke en genser i det, og fulgte rådet på etiketten: Strikk annenhver omgang fra hvert sitt nøste.

Skeptisk som jeg er, var jeg ikke sikker på om det ville fungere, men jeg kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd med resultatet. På bilde to sees bolen der nederste delen er strikket med det mørkeste nøstet; så starta jeg med å strikke annenhver omgang med det lysere, og det syntes faktisk ikke at det er to forskjellige innfarginger.

Grunnen til at jeg har vært skeptisk er tanken på at der man bytter tråd vil det bli en stygg vertikal rad. Først la jeg fargeskiftene til 1. maske etter klippekanten. Men så kom jeg til å tenke på at der skal jeg jo plukke opp masker for knapperaden etterpå, så over 4 omganger strikket jeg én maske bakover med garnskiftet, og la den i midten av klippekanten i stedet. Og bildene nederst viser det, det syntes verken på forsiden eller baksiden at jeg skifter tråd på annenhver omgang.

Hadde jeg visst det var så greit skulle jeg gjort det tidligere :)

6 kommentarer:

  1. Hei!! jeg ble inspirert av deg, og har strikket Plum FrostCardigan til meg selv i finull. Heldigvis passet den!! Leste om dine erfaringer!! Har fått masse positiv respons på den!! Strikker nå nr 2, til datteren min. Veldig morsom å strikke. Den du holder på med nå, blir sikkert kjempelekker, spent på å se hva slags farger du skal ha på mønsteret!! Lur måte å bruke garnet på. Takk for tipset!! Hilsen AnneK:-)

    SvarSlett
  2. Det var virkelig snedig!
    Takk for tipset.

    Riktig go' helg!

    SvarSlett
  3. Kjempelurt! D ser veldig bra ut :)

    SvarSlett
  4. Den blå fargen der er jo helt "elektrisk" - uendelig vakker! =)

    Det blir spennende å se det ferdige resultatet! =)

    SvarSlett
  5. Her må jeg følge med, for jeg lurer på å strikke denne i Bugga selv.

    SvarSlett
  6. Anonym21.2.10

    Akkurat oppdaget siden din, for en kapasitet du har med pinnene. Kjempe mye fint du produserer.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...