19.12.09

Ligger på sofaen og feter meg opp til januar

... som om jeg trenger det :/

Nu vel, marsipanen er laget (på tro og ære rørte jeg ikke én eneste av de skåldede mandlene), all mat bortsett fra ferskvarer er i huset, folk kan komme.


Siden jeg skal jobbe mer eller mindre fram til nyttår så blir det ingen ting herfra før jeg tar en liten nyttårskavalkade på nyåret. Når alle har reist hjem igjen!

Oppskrift på marsipan
250 gram skålded og revne mandler
250 melis
1 eggehvite
1 spiseskje konjakk.
Røres sammen til en stor klump, legges i kjøleskapet til dagen etter (eller i det minste et par timer), og rulles ut, dyppes i sjokolade eller spises naken.

Enjoy jula :D (That is international, yes?)

10 kommentarer:

  1. Det låter jättegott! Hoppas du får en trevlig och alldeles lagom stickig jul!

    SvarSlett
  2. Hjemmelagt marsipan er en viktig førjulstradisjon også her i huset. Det er jo så deilig :D

    SvarSlett
  3. Oh, yes. Takk for den! Jeg mistet oppskriftboken i forb. m. flytting i fjor, og blir sprø av alle oppskriftene som er vekk. Dette ser akkurat ut som marsipanoppskriften jeg hadde. Alle jeg har funnet vha Google etc. har vært med masse koking og styr.

    Skikkelig autoritet på den lappen, da :D

    SvarSlett
  4. Ja, nå skal vi lage marsipan her også. Indisk tragant, har jeg blitt tipset om, men konjakk høres mye bedre ut!
    Ha en riktig god jul!

    SvarSlett
  5. Annepålandet, æsj, jeg som har laget marsipanen allerede. Indisk tragant? ¿Que es esto?

    SvarSlett
  6. God Jul!

    Takk for en fin blogg (og mange flotte tips) i året som har gått :)

    Til og med oppskrifter finner man her ;)

    Jeg skal ikke lage marsipan, skal heller gjøre som du gjør nå; ligge på sofan og fete meg opp..

    SvarSlett
  7. Noen må jobbe, men du får kose deg allikevel, med strikking og marsipan innimellom! God jul!

    SvarSlett
  8. Sounds like a plan! Meaning that what you said first :)

    Happy holidays!

    SvarSlett
  9. Önskar dig ett riktigt
    Gott Nytt År!!

    SvarSlett
  10. Ønsker deg et hjertelig godt nytt strikkeår!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...