23.10.09

Sokk nr. 28 & 29 av 52 ferdig

To nye par med sokker er ferdig, begge i garn som ble kjøpt i USA (men som er vanlig garn og greit å få tak i via nettet).

I sommer byttet jeg til meg et par strikka tøfler til mannen min fra M. i USA. I bytte med et par sokker. Som nevnt tidligere, jeg syns det er tungt å strikke til andre fordi da skal det jeg strikker passe. I motsetning til sokker som jeg kan strikke og gi bort til noen som passer dem. Så til M. har jeg begynt flere sokkepar, og endt opp med å gi dem til andre ... Men endelig et par som er ferdig og passer.

For å gjøre det enkelt for meg sjøl strikka jeg et par enkle sokker: Begynte øverst, repeterte det samme hjerte-diagrammet, men gjorde dem spesielle ved å bruke fem forskjellige farger i det kanadiske garnet Koigu. Som ble kjøpt i den fantastiske garnbutikken Purl Soho i New York.
Her står jeg og strikker på sokkene som jeg har kalt I heart NY, i gratiskøen til MoMA.

Et annet garn jeg kjøpte i samme butikk i New York, er Alchemy Juniper.

Mønsteret er delvis inspirert av et strømpemønster fra Raumagarn (nr. 1063) og delvis fra de erfaringene jeg lærte fra sokkene Patchwork.

Sokkene er strikket på pinner 2,25 mm, tå-opp og altså med sokkegarnet Alchemy Juniper. Jeg er fornøyd med hvordan stripene former seg etter føttene, og gjør føttene vakrere - om sånt er mulig. Men disse er for korte, både i skaftet og under foten. Når sokker strikkes tå-opp som jeg har gjort her, og det skal planlegges for en short row (forkorta rader) hæl, kan det av og til være litt vanskelig å planlegge for rett lenge i foten. Denne gangen startet jeg med kileøkningen litt tidlig, og når da short rows-hælen ikke ble så lang som jeg tenkte, gikk det galt her. Jeg var likevel heldig fordi dette garnet er utrolig strekkbart så selvom de endte som 37, ble de på bildet strekt til 40.

Og jeg oppdaget underveis at sokkene kunne ha gjort seg enda bedre i forskjellige farger. Da trenger jeg et garn med flere løpemetere, og i forskjellige farger. Wollmeise ligger nære til hånds ...

Resume about the two last pairs of socks I have knitted, I heart NY (a swap with Mona in USA), and Ethos, were I continue to experiment with heels.

13 kommentarer:

  1. Herlig strikkebilde av deg!!! Flott å se=D
    Synes jo som vanlig sokkene dine er herlige, og siste par ut er intet unntak. Flotte saker. Bra jobba!
    Fortsett sånn og GOD helg!!!=D

    SvarSlett
  2. aaahhh, det var det jeg visste, jeg burde hatt bedre tid i purlsoho.. Når jeg ser dine vakre sokker tenker jeg at jeg burde tatt meg bedre tid i den butikken pg snust på enda flere farger og garnsorter...men slik ble det ikke, nei. Fikk fisket med meg 3 hesper Koigu da, heldigvis... Sokkene dine ble nydelige (som alltid) og jeg lurer på om du etterhvert legger ut mønster for sånne wannabe strikkere som meg...
    Ha en fantastisk helg! klem

    SvarSlett
  3. I love your socks! They make me happy!

    SvarSlett
  4. Lekre sokker!
    Kan du si noe om hvordan du liker garnene?

    (Har lillesøster som snart skal til NY med sokkegarnpenger i bagasjen ...)

    SvarSlett
  5. Karen Sillemann23.10.09

    Ja, det er utroligt som du kan "spytte" sokker ud, og endda sokker som du selv designer. De er SÅ flotte.
    Hilsen fra Karen Sille.

    SvarSlett
  6. Fantastisk flotte sokker - igjen! =)

    SvarSlett
  7. Så utrolig fine sokker, nok en gang. Jeg liker innleggene dine så godt :)

    SvarSlett
  8. Måtte bare innom å si at det var hyggelig med en sokkeblogg igjen..Et høydepungt! Ha ei god strikkehelg

    SvarSlett
  9. I like that lovely red bag. And the socks too.

    SvarSlett
  10. Andre Guro;
    Reiser på torsdag morgen te NYC, ska sjekke purlsoho, ellers en gang, viss du bomme veldig på størrelsen på sokkan, så bruke æ str 36 ;), kjøpe gjerne hos dæ....

    SvarSlett
  11. Fine sokker! For en fantastisk ting, å reise på et så enormt strikketreff.

    SvarSlett
  12. Jeg er veldig glad i det kanadiske garnet Koigu. Jeg hører butikker klage over servicen deres, men som kjøper ser jeg bare alle de vakre fargene. Minner veldig om garnet Sundara.Koigu anbefales på det aller varmeste!
    Alchemy Juniper var også en positiv overraskelse; mest fordi det var så spenstig, så strekkbart.
    Men begge disse garna er ren merino, så det er vel så som så med slitestryken!
    Purl Soho, Yarntopia og Knitty City anbefales på det varmeste - de var kjempeflotte garnbutikker.
    Guro og Guro m lillesøster, ha en god tur/lykke til med garnkjøpet.
    Hanne, tusen takk :)
    Takk til alle med hyggelige kommentarer!

    SvarSlett
  13. Vilka underbara sockar :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...