12.2.09

Mot vest, mot vest

Da jeg så denne alpakkavesten (Ravelry-lenke) ble jeg helt forelska, og bare måtte ha mønsteret. Og oppdaget at mønsteret var endel av en hel samling med flotte mønstre, Sandnes hefte: Til fjells 811. Jeg prøvde først å bestille via Sandnes sine sider, men ble avskrekket av portoen. Dessuten - hvorfor gå over bekken etter vann når heftet faktisk selges her i Oslo, Tjorven hadde både oppskrift og garn :)


Så denne vesten fra heftet strikka jeg i går, en halv dag tok den å strikke. Og så satt den som den skulle også!
Jeg som trodde jeg hata norsk garn og store pinner. Her må jeg seriøst begynne å tenke på nytt. Alfa minna mest om worsted yarn fra Malabrigo og Lammdochwolle fra Wollmeise. Altså garn av veldig høy kvalitet, men til en helt annen pris (jeg er sikker på at hadde Sandnes solgt garnet sitt i hesper i stedet for nøster ville det bli en favoritt blant oss garn-feinschmeckere også ;p).

Nå som jeg har kommet så langt at jeg har klart å strikke en vellykka vest, da skal jeg klare å strikke en vellykka genser også. Mot vest, mot vest ... :D

I am giving Norwegian wool and large needles a new chance after I fell in love with the patterns in this booklet from Sandnes, Til fjells 811.

21 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg har også hatt litt fobi mot tykt garn og tykke pinner, men oppdaget Alfa da jeg hadde besøk av veninna mi før jul. Hun strikket en veldig fin genser i Alfa. Så på nyåret kjøpte jeg garn og striket en genser til største jenta mi. Garnet var godt å strikke av, fine farger og ikke minst; det gikk så fort! Genseren ble veldig fin, skal se om jeg får tid til å legge den inn på bloggen min i dag. Velkommen på besøk på min nystarta blogg:-)
    Hilsen Gry

    SvarSlett
  2. Kjempefin vest,eg har ikkje vore så glad i tjukk tråd men har begynt å få sansen for det no. Iallefall blei vesten din fin:)

    SvarSlett
  3. Jeg syns det er moro å veksle mellom tykt og tynt garn, og Alfa er godt å strikke med. Vesten ble kjempefin!

    SvarSlett
  4. Vesten var kjempefin, faktisk så fin at jeg har pratet med garndamen min.

    SvarSlett
  5. Takk for besøket:) Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk lagt inn kommentar på det andre innlegget. I allefall så er toving litt prøve og feile bla fordi alle maskiner tover ulikt. Jeg tenker at det jeg lager uansett passer til en eller annen. Disse vottene har jeg jo laget flere av og da er det enda lettere å justere str. Bredden passer de fleste, og så justerer jeg heller bare på lengden. Jeg synes det er utrolig gøy å strikke og tove fordi det er så lite fint når man putter det inn i maskinen og så er det bare så fint når det kommer ut igjen:))
    Glemte å si at vesten din var fin, jeg har lenge hatt planer om å strikke en lignende i barnestørrelse. Mulig det blir garnkjøp i dag....

    SvarSlett
  6. Hei igjen

    Er nok ikke mer vitenskapelig enn deg ang toving, nei.
    Er like spent hver gang jeg putter et nytt plagg i vaskemaskinen for å tove.
    Strikket nylig en veske av restegarn. Fortalte til mora mi at hun skulle få seg ny veske til å ha strikketøyet i, men den gang ei.... Den ble så liten at det eneste hun ville fått plass til ville være en liten babysokk el.
    :-D

    SvarSlett
  7. Anonym12.2.09

    Uhu - så überkjapp du er! Tjukt garn eller ikke, dette gikk fort. Fin ble den også!

    SvarSlett
  8. Kjempefin vest!!! Jeg er også storfornøyd med Alfa - nå driver jeg og strikker Uglegenseren i det garnet, og det ser lovende ut. Cluet for meg var å finne den perfekte match mellom garn og pinner. Det ble 6,5 for meg. Holder også på med en Sandnes-vest med rundt bærestykke (men i alpakka, og et annet mønster), syns det er en veldig fin fasong!

    SvarSlett
  9. Fin vest!
    Jeg har også oppdaget alfa, og blitt glad i det. Liker best å gå i butikken og kjøpe garn:) Som annepålandet planlegger jeg en uglegenser...

    SvarSlett
  10. Så flott den er! Tok det en halv dag å strikke den?!? Selv med tykke pinner høres det veldig fort ut syns jeg, men jeg vet jo at du er en superstrikker :-)

    SvarSlett
  11. Humrer og ler godtlynt (",) her jeg sitter, du strikker en vest mens du strikker på en genser med raglanfelling og hønemønster... Ble du enig med deg selv angående ermets lengde (armens lengde har du jo, hihi) i fht bolens vidde og raglanfelling?

    SvarSlett
  12. Mammadragen, og den som ler mest over meg er - meg sjøl LOL
    Den genseren, du, den skal bevise at jeg ikke kan strikke gensere - alt er galt. Men jeg skal strikke den ferdig, og jeg skal vise fram resultate. Og rødme dypt og inderlig ...

    SvarSlett
  13. Æ skjønte det!!! Knitrer av medfølende latter, men undrer meg storligen over at du velger en genser om sannsynligvis vil bevise for deg selv at du ikke kan strikke genser....hva med å velge en genser som er litt mindre komplisert - du finner drøssevis av enkle oppskrifter på gensrer på f eks Garnstudio sine nettsider, flere har t o m tjukt garn og tjukke pinner (noe jeg personlig liker veldig godt med genserstrikking....) Vel, uansett - u rock girl!!!

    SvarSlett
  14. Jeg tror ikke noe på at du ikke kan strikke gensere - den må du nok lenger på landet med. Jeg er sikker på at du kan strikke absolutt ALT!!

    SvarSlett
  15. Kjempefin vest :)

    SvarSlett
  16. Hvilken størrelse har du strikket vesten i? Nysgjerrig :)

    SvarSlett
  17. Så fin den ble! Jeg har aldri prøvd Alfa selv, men blir jo meget inspirert når jeg ser hvor fort det går, og hvor flott resultatet kan bli.

    SvarSlett
  18. Fingerferdig, jeg kunne ikke svar i bloggen din, den er bare for inviterte, så jeg svarer her: Det er en medium. Så jeg måtte kjøpe 400 gram (7+1), og måtte ta i bruk site nøste, men hvis man har garnet så trengs ikke mer enn 350 gram.

    Takk, Bente, jeg kan bare anbefale Alfa, jeg ... :)

    SvarSlett
  19. Finfin vest - og den satt jo som et skudd! Tror det er første gang jeg har sett en vest som miniprosjekt under genserstrikking :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...