6.12.08

Votter uten navn

Via Hobbyboden henledet Ma-2 vår oppmerksomhet til på dette mønsteret, under tittelen homopuleelgvotter. Nå er det verken sikkert det er homser eller elger det er snakk om (reinsdyrdamer kan visstnok også ha horn), men tittelen er ubetalelig da ;D

Damene (er det noen menn der?) skal ha en Knitalong (KAL) på dem, og de har skrevet en egen votteoppskrift på det, så hvis du er interessert så er det bare å melde seg på. Men siden mønsteret var så greit så satte jeg bare i gang på egen hånd, og dette er resultatet.


Jeg har strikka dem på pinner 2 mm, i garnet Wollmeise (blå) og The Yarn Fairy (aprikos).

Jeg la opp 60 masker, strikka vrangbord av 2 rette og 1 vrang i ca. 6-7 cm, og begynte direkte på hovedmønsteret. I håndflaten strikker jeg annenhver farge over 2 omganger før jeg skifter.
For at det skulle passe hånda mi satte jeg 13 masker på en tråd da votten var lang nok til tommelen min. På neste ongang la jeg opp 13 nye, og strikket bare videre. Disse maskene pluss 1 maske i hvert hjørne ble plukket opp etterpå og strikket for å passe lengden på tommelen min.

Ca. midt på julestjerna begynte jeg med annehver maske i forskjellige farger. Siden det er partall så fikk jeg på midten en maske for mye, de to strikka jeg sammen for at det skulle bli penest med mønsteret. På samme omgang startet jeg også å felle 4 masker annenhver omgang, og når det var 22 masker igjen (11 foran og 11 bak) klippet jeg trådene og sydde sammen med maskesting.

Jeg snurrer det garnet som ikke er i bruk rundt hver 3. maske så jeg ikke får for lange tråder på baksiden. Jeg har også lagt til noen flere stjerner på himmelen, jeg syns det var passende.

18 kommentarer:

  1. Disse hadde vært ubetalelig å pakke opp på juleaften i storfamilien min. Langdryg, pinlig taushet hadde runget gjennom rommene. Hahahahaha!

    SvarSlett
  2. Vottene ble kule, og settingen på bildet gjorde det jo bare enda bedre!!

    SvarSlett
  3. vanvittig bra tittel på vottene :) jeg ville lagt til "...under julestjerna kor jordmor matja bor"... men bare fordi jeg har sær humor :)

    SvarSlett
  4. nå har æ tenkt en liten stund - men de ser mer ut som reinsdyr enn elg - kanskje de også hopper bukk ... sukk

    SvarSlett
  5. Kjempekule votter! :o)

    SvarSlett
  6. Anonym6.12.08

    Syns vottene ble flotte jeg :)

    SvarSlett
  7. Stemningsfulle votter i disse juletider! Dette må da være midt i blinken for Julenissen. Dette blir nok vinterens farsott-vott!
    Gøy med litt humor i strikkeland!

    SvarSlett
  8. Another example of an unexpected theme within a traditional frame... though this is more rioutously funny than cute (like the ladybug mittens were cute).

    SvarSlett
  9. Jättekul! Skulle kunna sälja i massor på julmarknad för tyska turister..:)

    SvarSlett
  10. Anonym7.12.08

    fantastiske votter! men dette må være reinssimler, siden elgkuer ikke har horn.

    SvarSlett
  11. Barbro, ellers så kan det jo også være ... ;D

    SvarSlett
  12. Måtte jo ha et navn som var morsomt da, men er jo enig om at det er nærmere anatomisk - hvis man kan si det slik - reinsdyr da.

    Veldig fin fargebruk

    SvarSlett
  13. Although I don't really read or speak Norwegian, I think you rhetorically asked "are there any men out there reading this blog entry?". The answer is "yes", at least one. Interesting pattern, very original. I don't think that I'll be putting this on mittens for my 15yr old or 13yr old sons. Looking forward to your next blog entry. -- Dan

    SvarSlett
  14. hehehe, fine votter.

    SvarSlett
  15. Ååå, eg likte fargane på dei vottane!!
    Og så var dei jo pent fotografert òg då!!

    SvarSlett
  16. Anonym7.1.09

    Wow, dette må være den lekreste utgaven jeg har sett av disse vottene! Knall fargekombinasjon, og flott og enkelt mønster.

    SvarSlett
  17. Ingen opplagt julepresang til fjortisen, nei.
    Veldig bra - det er nok rein, og simlene har horn, men ikkje i parringstida på hausten, vel?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...