27.8.08

Vrangt. Og helt rett.

-- Redigert post 28.8.08 --
Merete gjorde meg oppmerksom på i kommentaren sin at det jeg kaller vrangt vrangt i posten nok skal hete vridd vrang. Det høres unektelig litt bedre ut, ja.
---
Jeg har lært å strikke vrangt. Ingen liten bedrift med tanke på at jeg har strikket vrangt i mange år allerede.

På siste SnB Oslo lærte Synnøve på den ene siden meg å strikke en enklere vrang enn jeg har strikket hittils. Og så lærte Elizabeth på andre siden av meg, en annen måte å strikke vrangt - en som hun hadde funnet på selv. I tillegg så lærte jeg å strikke vrangt vridd vrangt når jeg skulle lære Elizabeths metode, så ikke kom her og si jeg ikke er lærevillig.


Å strikke vrangt vridd vrangt (på engelsk p tbl) er en teknikk som skulle brukes på sokkene Paraphernalia. Jeg strikka først en sokk med vanlig vrangbord (Norwegian purl) før jeg lærte å strikke vrangt vrangt, og dermed måtte jeg hadde jeg lyst til strikke et nytt par.


Vitale tall:
Hver sokk veier 46 gram, jeg har brukt mitt for tida yndlingssokkegarn, Wollmeise i fargen Frosch, og strikket på pinner 2,5 mm.

Og fortalte jeg at jeg vant muligheten til å betale 1400 kroner for å delta i Wollmeises sokkeklubb :D)

Last week I learned that there are more than one way to purl. I have always knitted Norwegian purl (I didn't even know there was a name for it until recently), but now I even know how to twist a purl (p tbl). Which came very handy knitting these socks, Paraphernalia.

And did I tell I was lucky and won a place in the Wollmeis Sock Club :D

7 kommentarer:

  1. Hm... er det ikke den strikketypen som jeg (leser at det heter i mønsterheftene og ) kaller "vridde" masker, tro?

    men du imponerer:
    jeg har nok bare "giddet" å strikke vrangborder på rundpinne/ med 4 pinner og da strikker jeg bare r maskene i vrangborden vridd...
    Lekker farge på sokkene og gratulerer med det fantastiske (kjøpe-) lykken!

    SvarSlett
  2. Takk for språkrettelsen, jeg tror du har helt rett :)

    SvarSlett
  3. Boktips til å lære mer om sånt: Barbara Walker sine: a treasury of knitting patterns, bok 1 og 2 i serien anbefales! Tidlig åttitall, så bildene er i sorthvitt, men gode bilder med høy kontrast, så det er lett å se maskene.

    SvarSlett
  4. Anonym27.8.08

    Flotte sokker iallfall. Jeg strikker visst vrangt på min måte jeg, men det går så greit atte...

    SvarSlett
  5. Hallo, det er rettogvrangt-dama. Vrangt kan være fryktelig vanskelig det! Men veldig rett når det er rett:)

    Nydelige sokker

    SvarSlett
  6. Hei!
    Sokkene dine er skikkelig tøffe of fargen er helt knall... :-)

    Takk forden hygglige kommentaren på bloggen min. Angående det å hekl inn trådene underveis, så gjør jeg alltid det, men jeg er så redd for at det ikke skal være nok, så jeg fester trådene i tilegg!...*blush*...

    Ha en flott dag!

    xoxo
    synnøve

    SvarSlett
  7. Hei! Mye fint du lager - og mange bra linker på bloggen din :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...