8.3.07

Ikke vondt i lommeboka, men i armen ;/


Åh, jeg har så vondt i armen min etter Oleana-besøket :O

Født og oppvokst i Oslo har jeg alltid hatt - om noe i det hele tatt - et skrått blikk mot det som evn. måtte komme utenfra. Greit nok hvis det kom utenfor Norges grenser, men det som kom med lastebil fra, hva er det vi kaller det? Ja, distriktene ... det som kom fra distriktene måtte per definisjon være utdatert allerede da det dro fra den lille plassen i Norge et eller annet sted.
Fordommer er noe vi ikke veit vi har før vi ser oss sjøl utenfra, og den muligheten har jeg vært så heldig at jeg har fått ved å flytte til Bergen for noen år*).

Ikke bare ser jeg at det er her nesten all verdiskapning lages (olje og vannkraft), jeg har også opppdaget sånt som Oleana og Janus, ved siden av en del ting som ikke hører hjemme i Bergen direkte. Ikke at jeg helt omvendt, det er mye på Vestlandet jeg har lyst til å filleriste og skrike: Er dere klar over at dere befinner dere i år 2007?!
Men sånn grovt sett :)
Så i dag var jeg innom fabrikkutslaget på Oleana-fabrikken på Espeland. Det må sies at det er et stykke utenfor Bergen, i Indre Arna, tror jeg det heter. Det viste seg å være innenfor Oleanas-fabrikklokaler, og det var veldig eksotisk en 8. mars å vandre gjennom en så klassisk kvinnearbeidsplass. Og se alle de fargene som var der inne - jeg lurer på om de som jobber der er mer tilfredse og glade enn andre bare på grunn av fargene de omgir seg med hele dagen?

De hadde ikke bare salg på garn, men også salg på b-varer. Og de solgte også ordinære varer. Jeg fant genseren jeg skal ønske meg til årmålet mitt :)

Ved siden av garnet kjøpte jeg et par pulsvanter til 170 kroner.

Bildet til venstre viser garnet jeg kjøpte. Litt over en kilo, og kiloprisen var 75 kr. Så alt i alt, 305 kroner, inkludert pulsvantene.

Og der ser du grunnen til at jeg har så vondt i armen også. Nøstene måtte jeg nøste sjøl fra disse store rullene. Nå kan man jo argumentere for at det var kjipt av meg ikke kjøpe rullene, men det var av det fineste garnet, det er veldig tynt. Og 3 kilo av dét ... livet ville ikke vært langt nok.

Men - jeg kunne brukt det som presanger da selvfølgelig ;)

Fargene er veldig Oleana-farger. Jeg snakket så vidt med en annen dame som kom på garnsalget, en veverske som kjøpte 8 kilo garn. Jeg bemerket at hun hadde valgt seg jordfarger. Og hun svarte:
- Jeg prøver stadig vekk å komme bort fra disse fargene, men de er blitt meg, det er dette som er mitt landskap.
Veldig godt sagt, syns jeg; da betyr vel det at disse fargene er mitt landskap, dette representerer meg.

Men jeg lærte i hvert fall en ting. Neste gang jeg skal på salg på Oleana-fabrikken skal jeg trene styrke noen dager i forveien ...

-------
*) Bemerk, jeg er født og oppvokst i Oslo, så folk som kommer fra distriktene og flytter til hovedstaden, de har kanskje et annet blikk på dette.

4 kommentarer:

  1. Anonym8.3.07

    Hei!
    Var på Oleana i går, eg.. Hemmligheten er å ta med seg mange ikkje-strikkarar, då slepp du å få så vondt i armen(det hjelper å lokke med kafèbesøk på heimvegen).. :)
    Gleder meg til å sjå kva du "tryller fram" av garnet..

    SvarSlett
  2. Ja, se her, ja! Dette er jenta som ordner seg det :)

    Takk for tipset. Men ellers tenkte jeg kanskje jeg skulle ta med meg en spole, jeg, neste gang :D

    Vet du om de har utsalg jevnlig? Jeg glemte å spørre ...

    SvarSlett
  3. Anonym9.3.07

    Takk for alle kommentarene på bloggen min! Kjekt!! :)
    Spole er nok kjekt å ha, då slipper ein kanskje å vere på fabrikken i to og ein halv time(sjølv om EG gjerne kunne ha vore der endå lenger).. ;D
    Har ikkje peiling på kor ofte dei har utsalg, trur ikkje det blir noko utsalg på meg dei neste 15 åra, i hvert fall.. (kjøpte MASSE garn)
    Parsell, du.. det er tingen.. :) Har ingenting i mot å komme på besøk, men trur lørdag passer dårlig.. kanskje seinare? *nikke*

    SvarSlett
  4. For et morsomt innlegg Bea!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...