27.2.07

What's in a name?


Alt! spør du meg. I hvert fall her i blåggland hvor vi er tretten på dusinet og noe må skille deg fra meg. Og omvendt.

Så hva skiller oss? Jeg faller ofte for en god blåggtittel. Faktisk er det første bud for meg til å bli interessert i en lenke. Det andre er at den anbefales på et nettsted som jeg har tiltro har omtrent samme smak som meg. Først da - hvis jeg ikke sitter og sørfer i forkjølelseståke da - tar jeg meg en tur.

Det fins millioner - om ikke milliarder? - av navn å velge mellom. Noen engelske som fungerer for meg er: Purls before Swine, Granny Squares Anonymous (dessverre ikke i virksomhet lenger), Crazy Aunt Purl og The Garden of Pink Shadows. Jeg syns rett og slett navnene er poesi, jeg.

Hva som befinner seg bak With a hook, Kung Fu Knitting og Monster Crochet skjønner man jo intuitivt. Men sagt på en artig måte.

Og siden det er på engelsk så er det sikkert mange titler som går meg hus forbi rett og slett fordi jeg ikke skjønner dem. Da er det greiere på norsk, og til dels svensk. Tittelen på blåggen Vriddrett skiller seg selvfølgelig fra andre, men det geniale med supernøtts blågg, syns jeg, er titlene på innleggene hennes: Hva med Shoppdatering? (Ved anledning skal jeg stjele den til planteblåggen min og ha et innlegg som skal hete Soppdatering ;p ... ), Krefttak, Bond, Arm Bond, Brå Grå, etc, etc.

Andre gode blåggtitler er de som minner om eventyr og vers fra barndommen.For eksempel Marie fly fly, Den gode feen og Fru Pigalop.
Og så er det de som går rett på sak, her er det heldigvis ingen mystikk Strikking & sånt, Ull & tull, og Fiberfeber som bruker seg av den mest poetiske bokstaven på norsk, nemlig f.

Hadde ikke tittelen Flittige hender/grønne fingre skulle jeg brukt den. Tittelen En till stickblogg blei jeg provosert av første gang jeg så. Men når jeg hadde befunnet meg i blåggland noen uker gikk det opp for meg at det var en veldig god tittel.

Og tilslutt en blågg som stiller i egen klasse, hver gang jeg ser den tittelen i noen annens blågg bare MÅ jeg stikke innom, enda vi ikke har så veldig mye til felles på håndarbeidssida, I et hus i en hage. Vakkert.

Og kan jeg få si, det gjemmer seg også ekstremt gode blågger etter min mening bak intetsigende - for meg - titler. Ingen nevnt med - navn.

Sjøl tar jeg sikte på - som iHanna - å skille meg ut ved fotografiene. Så neste gang jeg tagger folk i blåggland skal jeg gjøre det på grunn av bildenes fortreffelighet. Hello Heather :)

Kan du anbefale en blågg med et godt navn, på den ene eller andre måten?

5 kommentarer:

  1. Bra innlegg, men du glemte Ellies Hjørne ;-). Nei,jeg kan ikke akkurat skryte på meg å ha vært særlig original i valg av tittel. Den hadde jo vært litt morsom om jeg hadde hett Hjørdis... Kunne glidd rett inn i Pelle Parafins Bøljeband, da.

    Jeg faller også for gode titler, på samme måte som med bøker. I et hus i en hage er en av mine favorittitler også. Liker også Lykkeliv godt.

    SvarSlett
  2. Anonym27.2.07

    Et godt navn er ikke bare viktig for det første besøket men også for å skille seg ut på den stadig voksende bloglines lista. Nettopp derfor har jeg valgt så utrolig kreativt navn på min blogg, eller kanskje det er fordi jeg ikke vil ha så mye besøk? Vem vet.

    Noen bloggnavn med tilhørende blogger som jeg liker er

    Slagt en hellig ku
    Smileull
    Sew they say
    Saravillfara
    yarnstorm
    Wee wonderfuls
    While she naps

    SvarSlett
  3. Anonym28.2.07

    Da jeg begynte å blogge for ganske lenge siden, he he, var det ikke i tankene mine å skulle finne på noe sprell til tittel dessverre!! Angrer på det nå, men syns det er vanskelig å skulle forandre det også ;) Men jeg har også noen favoritter med gode titler;

    Knittingschool dropout
    Little Purl of the Orient
    I'm knitting as fast as I can

    Det er jo så mange fler, men...... Håper jeg fikk linkene riktig nå, da, hi hi...

    SvarSlett
  4. Anonym2.3.07

    Hei! Posidriv sin lille blogg er berre kjempefin. Ho tek så mange flotte bilete i tillegg til anna kreativitet. Stikk innom den, det kan varmt annbefalast.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...